Veel mensen hebben een hoge en oppervlakkige ademhaling, ook wel chronische hyperventilatie genoemd. Dit kan hoofdpijn, vermoeidheid, onrust of andere klachten veroorzaken.

 

Door oefeningen en aandacht voor een goede lichaamshouding brengen we onze ademhalingsspieren in goede conditie en we leren een rustige en natuurlijke ademhaling aan.

 

De beweging van het middenrif of diafragma geeft de buikorganen, hart en longen een voortdurende massage, waardoor de doorstroming van bloed en energie optimaal blijft.

Hier vind je er meer info over.

Met de adem nemen we ook levensenergie op. Door speciale oefeningen leren we deze energie bewust op te nemen en te sturen naar bepaalde organen of lichaamsdelen.

 

Ujjayi ademhaling.

De ujjayi ademhaling of oceaan ademhaling is een ademtechniek waarbij we de adem laten ruisen door de keel. Je kunt de ujjayi oefenen door met de mond licht geopend in en uit te ademen, zoals je doet als je een glas wilt laten beslaan. Sluit je dan de mond, dan komt er vanzelf het geluid van het ruisen van de zee.

De ujjayi ontstaat vaak spontaan als je slaapt of bijna in slaap bent.

Oefen en experimenteer ermee totdat je voelt dat het makkelijk gaat. Let erop dat de keel ruim en ontspannen blijft.

De ujjayi verhoogt de kwaliteit van de ademenergie en geeft rust. Je luistert naar het ruisen van de adem zoals je luistert naar het ruisen van de golven van de zee.

Dit helpt ook om in slaap te komen.

 

Als je pranayama beoefent en het voelt niet prettig of je krijgt het benauwd, stop dan meteen en laat de adem weer aan het lichaam over. Na een tijdje kun je het weer opnieuw proberen. Dus forceer je nooit. Dit geldt voor alle ademoefeningen.